Politiek

D66-jongeren uit Amsterdam keren zich tegen Serious Request

20-12-2012 10:25

De Amsterdamse Jonge Democraten roepen burgemeester Van der Laan op geen medewerking te verlenen aan Serious Request. De D66-jongeren vinden niet dat bedrijven mogen verdienen aan de actie van 3FM. “Het goede doel komt naar onze indruk helaas niet op de eerste plaats.”

“De 3FM Serious Request actie pretendeert een baken voor beschaving te zijn en volledig in het teken te staan van het goede doel. Dit terwijl de grootste voordelen worden gepakt door Nederlandse organisaties waar de actie niet om zou moeten draaien. Het levert publiciteit op voor de stad en radiozender, kritiekloze fundraising voor het Rode Kruis, en een week dankbaar werk voor de met belastinggeld gespekte 3FM-dj’s. Serious Request is daarmee verworden tot een commerciële hit, die vooral kansen biedt aan Nederlandse gemeenten, bedrijven, radiozenders en DJ’s”, aldus bestuurslid Laurens Higler in zijn open brief aan Van der Laan.

D66-jongeren roepen schande over commercie
De D66-jongeren nemen Leiden als voorbeeld, de Sleutelstad verwelkomde vorig jaar het Glazen Huis. “Een investering van pak ‘m beet een kwart miljoen euro waarmee Serious Request naar de stad is gehaald heeft daar geleid tot 330.000 extra bezoekers, die bijna 5 miljoen euro extra hebben uitgegeven in omringende winkels en horeca-gelegenheden. Ook is de stad door die actie goed op de kaart gezet.” Een commerciële hit, maar dat mag niet van de D66-jongeren: “Zelfs bakkerijen en biermerken misbruiken het kerstsentiment om hun producten aan de man te brengen.”

Of de burgemeester in de toekomst niet mee wil doen, besluiten de D66-jongeren hun brief aan Van der Laan. “Daarom roepen wij op om niet mee te doen aan dit evenement. Haal vooral evenementen naar de stad toe die daadwerkelijk draaien om het goede doel, en dus niet het Glazen Huis van 3FM.”

Serious Request haalde vorig jaar in Leiden een kleine negen miljoen euro op voor het Rode Kruis.